Über das Projekt/About the project

BITSE

An examination of barriers which inhibit the transition from school to employment for persons with disabilities in matters relating to vocational education and training.

As members of the European Association of Service Providers for Persons with Disabilities (EASPD http://www.easpd.eu/ ), and in association with the many other member organisations, representing both old and new EU member states, this proposed partnership has in depth experience, expertise and knowledge in providing and developing a broad range of services for persons with disabilities. In conformance with the UN Convention on the rights of persons with disabilities and applying in principle, the UN definition of disability at the coal face of transition to employment programs and services, there is overwhelming evidence as collaborated and specified in the new EU Disability Strategy 2010-2020 (A Renewed Commitment to a Barrier-Free Europe), that persons with disabilities who are in transition from school to employment and work opportunities are either prevented, or at least inhibited from both accessing employment and/or sustaining themselves in the workplace, through interaction with various barriers which in effect hinder their full and effective participation in society on an equal basis with other citizens (EU Labour Force Survey ad hoc module on employment of disabled people (LFS AHM), 2002). This proposed Partnership, comprised of teachers, trainers, trainees and VET professionals, as well as other social partners and institutions, and representing the European Union in its broadest context and sense is committed to mutual cooperation on a common theme through an examination of these barriers. It proposes to identify, list and compare barriers which are common or typical to all partner countries, and develop 'common' best practice toolkits and set of recommendations which will help and support all relevant stake holders in eradicating, diminishing and or overcoming such barriers.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Informationen auf Deutsch

Eine Untersuchung der Barrieren die den Übergang von Schule in den Beruf von Menschen mit Beeinträchtigungen aufzeigt.

Als Mitglieder der "European Association of Service Providers for Persons with Disabilities"  (EASPD http://www.easpd.eu/) hat sich die Projektgruppe zum Ziel gesetzt, Barrieren im Übergang von Schule - Beruf für Menschen mit Beeinträchtigungen zu eruieren. Konkret sollen gemeinsame Barrieren innerhalb der teilnehmenden EU-Länder erhoben und anschließend Empfehlungen zur Überwindung dieser erarbeitet werden. Die EU Strategie 2010-2020 für Menschen mit Beeinträchtigungen unterstreicht, dass bereits diverse Barrieren bestehen die Menschen mit Beeinträchtigungen an der Teilhabe am gesellschaftlichen Leben hindern. Arbeit ist ein wesentlicher Faktor zur Partizipation in der Gesellschaft. Aus diesem Grund zielt die Projektgruppe darauf ab, Barrieren im Übergangsprozess von Schule in den Beruf zu erheben.
Durch die breite Spanne an Dienstleistungen der teilnehmenden Organisationen, kann die Projektgruppe ein großes "Know-How" zur Bearbeitung des Themas bündeln. Nicht nur die teilnehmenden Organisationen nehmen Stellung zum Thema, darüber hinaus werden Betroffene selbst und deren persönliches Netzwerk, AusbildnerInnen, Arbeitgeber und Soziale Dienstleister befragt und um ihre Einschätzung gebeten. Die Ergebnisse aus diesen Befragungen ergeben die Basis zu Erörterung und zum Vergleich gemeinsamer Barrieren für Menschen mit Beeinträchtigungen im Übergang  Schule-Beruf innerhalb der teilnehmenden Länder.